Produceret i 2018 af mc-web.dk     ©Tænketanken-Lucia.dk.

Lucia er skythelgen for blinde. Lucia kommer af det latinske lux, der betyder lys. På årets korteste og mørkeste dag bæres lys frem i optog mange steder i Norden.

Tænketanken Lucia

En uafhængig, tværfaglig tænketank


 pustes nyt liv i revalideringen. Forstået på den måde, at de bestanddele begrebet revalidering består af tages alvorligt. At der i kommunerne tages udgangspunkt i borgerens ønsker og formåen i forhold til uddannelse og senere beskæftigelse, og at indsatsen tilrettelægges helhedsorienteret. I processen skal der derfor arbejdes med medvirken fra borgeren og med rådgivning om mulighederne for uddannelse, beskæftigelse og den nødvendige kompensation i forhold til borgerens handicap. Konkret betyder det, at revalidering skal prioriteres, medarbejderne skal opkvalificeres til at kunne mestre medvirken fra borgeren og inddragelse viden om handicap, om mulighederne for uddannelse, beskæftigelse og kompensation samt kunne samarbejde med uddannelsesinstitutioner og arbejdsmarkedets parter. Det kræver, at den mentale barriere mod brug af revalidering ændres i positiv retning.

Rapporten fra Vive, oktober 2017: ”Blinde og stærkt svagsynedes levevilkår. Muligheder og barrierer for samfundsdeltagelse”, (Viverapporten, okt. 2017), opsummerer: ”Der tegner sig altså et billede af, at blinde og stærkt svagsynede fortsat møder mange barrierer i uddannelses- og beskæftigelseslivet, hvor resultaterne indikerer, at bedre adgang, større hensyn og mere rådgivning om støttemuligheder kunne gøre en positiv forskel.”

Det er helt i tråd med intentionerne i, ”Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats, August 2018” og regeringsudspillet ”En forenklet beskæftigelsesindsats, 15/11 2017”, at give medarbejderne mere tid til kerneopgaverne og bedre mulighed for at bruge deres faglighed, idet det netop fremhæves, at ”Der skal være plads til og fokus på faglighed- og ansatte i

 jobcentrene skal først og fremmest bruge tid på det, der giver mest værdi: Nemlig at hjælpe borgere ind på arbejdsmarkedet og væk fra offentlig forsørgelse.” Denne faglighed til at kunne give rådgivning og en inddragende helhedsorienterede indsats var allerede en mangelvare for 25 år siden, hvor SFI-rapporten fra 1993 om ”Kommunernes brug af revalideringsydelsen” bl.a. konkluderede, at der er ”således ikke mange egentlige revalideringsspecialister blandt sagsbehandlerne”.   

I ”Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats, August 2018 ”er, uddannelse som revalidering kun berørt på den måde, at det bemærkes, at:” Mulighed for kompetencegivende uddannelse forenkles for unge under 30 år.” Hvis aftalekredsen i større omfang end det er tilfældet i dag, vil sikre lige muligheder for uddannelse og beskæftigelse for mennesker med handicap, og bringe et uudnyttet potentiale frem i lyset til glæde for de pågældende selv og for alle os andre, er et tydeligt og velmenende sats på revalidering en nødvendighed. For blinde og stærkt svagsynede står det særlig slemt til, selv om gruppen af kommunerne og andre, ses som en stærk gruppe. Viverapporten, okt. 2017, siger herom:

”Uddannelse. Sammenlignet med hhv. personer uden handicap og personer med andet større fysisk handicap har blinde og stærkt svagsynede oftere kun grundskole- eller realeksamen som højeste fuldførte uddannelsesniveau. Analyserne viser også, at der i årene 2009 til 2015 er sket et fald i andelen af blinde og stærkt svagsynede i alderen 30-35 år, der har en kompetencegivende uddannelse. I 2009 havde 52 pct. en kompetencegivende uddannelse, mens det samme gjorde sig gældende for 38 pct. i 2015.

Fortsæt Tilbage