Produceret i 2018 af mc-
En uafhængig, tværfaglig tænketank
Præsentation Finn Amby -
SOS -
23. september 2016
Beskæftigelse for blinde og stærkt svagsynede:
Hvor bliver resultaterne af?
Finn Amby
Indholdsfortegnelse
2. Karakteristik af blindes beskæftigelse og uddannelse
3. Arbejdsmarkedet og virksomhederne
4. Handicap i beskæftigelsespolitikken
5. Handicap i beskæftigelsesindsatsen
Dette notat er udarbejdet i forbindelse med symposiet om blindes beskæftigelsessituation, arrangeret af tænketanken Lucia den 23. september 2016. Notatet giver et overblik over hovedresultater og centrale konklusioner fra de forsknings-
Der er ikke tale om en kronologisk gennemgang, men resultater og vigtige konklusioner præsenteres i stedet under fem temaer: Karakteristik af blindes beskæftigelse og uddannelse, arbejdsmarkedet og virksomhederne, handicap i beskæftigelsespolitikken, handicap i beskæftigelsesindsatsen samt det synsfaglige system. Til sidst forsøger jeg at samle op på tværs af de fem temaer.
I det følgende anvendes blinde for nemheds skyld som udgangspunkt som en fælles betegnelse for blinde og stærkt svagsynede. Kun hvor der specielt er behov for at gøre opmærksom på forskelle mellem helt blinde og personer med en synsrest, er dette specificeret.
2. Karakteristik af blindes beskæftigelse og uddannelse
Der opsamles ikke systematisk data om beskæftigelsessituationen for blinde, og derfor er det også vanskeligt at beskrive udviklingen heri over en længere periode. I 1975 var befolkningens erhvervsfrekvens omkring 75 %, og en undersøgelse opgjorde erhvervsfrekvensen blandt blinde til at være under 20 %. En undersøgelse fra SFI, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, fra 2010 viste tilsvarende, at under 20 % blandt blinde er selvforsørgende. Undersøgelser foretaget af Dansk Blindesamfund i 2000 og 2008 peger i samme retning. Det store flertal er på førtidspension, og kun godt 10 % forsørger sig udelukkende ved erhvervsindtægt. Også Aalborg-
I grundlaget for Lucia's virke slås det fast, at der i dag er færre blinde i beskæftigelse end for 50 år siden. Det er måske også rigtigt. Men vi kan i hvert fald med sikkerhed konstatere, at der ikke er sket fremskridt på området siden da, selv om blinde i forhold til den gang har fået adgang til en bred vifte af uddannelser, og selv om der er sket en kolossal udvikling i muligheder for at kompensere for synstab ved hjælp af teknologi.
Overordnet sker der altså ingen fremskridt, men der ser ud til at ske ændringer i mønstret omkring ansættelsesvilkår i disse år. Der er en tendens til, at en stadigt stigende del ansættes i job med løntilskud, primært fleksjob. Derudover er der foruroligende tegn på, at problemerne med tilknytning til arbejdsmarkedet bestemt også gør sig gældende for de yngre aldersgrupper. I den mest erhvervsaktive aldersgruppe, de 30-
En stigende andel blandt blinde ser desværre ud til at befinde sig i årevis på offentlige ydelser, som egentlig burde være midlertidige. Tendensen illustreres bl.a. ved, at 11 af de 24 kontanthjælpsmodtagere i spørgeskemadelen af Aalborg-
Der er en tydelig sammenhæng mellem uddannelsesniveauet (højeste fuldførte uddannelse) og graden af arbejdsmarkedstilknytning. Det kan illustreres ved følgende resultater fra spørgeskemaundersøgelsen blandt de 18-
Når uddannelse ser ud til at have så stor betydning, er det problematisk, at uddannelsesniveauet for blinde generelt er lavere end i befolkningen som helhed. Især er det bekymrende, at en alt for stor andel blandt blinde ikke har uddannelse ud over folkeskolen. Registerundersøgelsen fra Aalborg viser, at det er tilfældet for halvdelen af de 18-
En særlig problematik omkring uddannelse vedrører blindes deltagelse i erhvervsuddannelse. En erhvervsuddannelse kan være adgangsvejen til mere praktisk prægede jobfunktioner, men som nævnt er der kun meget få blinde, der er registreret med denne form for uddannelse. Ifølge erhvervsuddannelsesanalysen (2013) findes der ingen tilgængelig statistik, og der opsamles ikke viden om blinde og stærkt svagsynede i erhvervsuddannelserne hverken i undervisningsministeriet eller i det synsfaglige system. Oplysninger fra skolerne viser, at ca. en tredjedel af dem har haft elever med alvorlige synshandicap inden for de sidste 5 år. Der er dog primært tale om elever på grundforløb, koncentreret om ret få uddannelsesretninger, og der er kun få dokumenterede eksempler på elever, der har gennemført en fuld erhvervsuddannelse og efterfølgende er kommet i ordinært job.
Aalborg-
3. Arbejdsmarkedet og virksomhederne
Udviklingen på arbejdsmarkedet og i virksomhederne har naturligvis stor betydning, da det jo er dér blinde i givet fald skal kunne gøre sig gældende.
Erhvervsuddannelsesundersøgelsen (2013) indeholder en kort karakteristik af nogle aktuelle udviklingstendenser på arbejdsmarkedet. Der er sket meget store ændringer på det danske arbejdsmarked gennem de seneste 20-
I forhold til virksomhederne er det værd at huske på, at det væsentligste formål med private virksomheder er at producere varer og tjenesteydelser, som kan sælges på markedet, og skabe økonomisk overskud. Og det væsentligste formål med offentlige virksomheder er, at de løser de politisk fastlagte opgaver så effektivt som muligt. Hverken i den private eller den offentlige sektor er det altså et primært formål at skabe beskæftigelse til bestemte grupper. I Danmark er der ingen regler, der forpligter virksomhederne til at ansætte mennesker med handicap. Ansættelse på det åbne, ordinære arbejdsmarked forudsætter altså, at man kan gøre sig gældende i virksomhedernes almindelige rekrutteringsproces. Alternativt kan der være tale om at etablere ansættelse med offentligt tilskud, primært i form af fleksjob. Rummelighed på arbejdsmarkedet kan principielt tilvejebringes på to måder: Enten kan arbejdsmarkedet gøres mere rummeligt gennem ændringer af holdninger og adfærd, så det bliver muligt for flere at følge de almindelige spilleregler og leve op til de generelle krav. Eller også kan arbejdsmarkedet udvides med jobs på særlige vilkår (med offentligt løntilskud) for på den måde at skabe plads til personer, som ikke er konkurrencedygtige på det "ordinære" arbejdsmarked. I Danmark har der i højere grad været tale om at etablere et rummeligt arbejdsmarked som supplement til det ordinære arbejdsmarked frem for at gøre det ordinære arbejdsmarked mere rummeligt. På mange måder er ansættelse i fleksjob og indslusning af svage grupper gennem løntilskudsansættelser næsten blevet synonymt med virksomhedernes sociale ansvar.
Ph.d.-
Udviklingen på arbejdsmarkedet stiller altså stigende krav til den enkelte, både hvad angår faglige, kernekompetencer, supplerende generelle kompetencer samt sociale og personlige kompetencer. Det stiller krav både til den formelle uddannelse og til den måde, man personligt ruster sig til beskæftigelse. Men derudover må man som jobansøger med et handicap forvente, at der vil være både fysiske og holdningsmæssige barrierer, som må overvindes, før en ansættelse kan komme på tale.
4. Handicap i beskæftigelsespolitikken
Siden starten af 1990'erne har dansk handicappolitik hvilet på fire grundprincipper: kompensation, sektoransvar, solidaritet og ligebehandling. Fundamentet for dansk handicappolitik fremgår således af en folketingsbeslutning, som blev vedtaget af et enigt folketing på regeringens foranledning i 1993 (B43). Et af de centrale spørgsmål i "Målgruppen der forsvandt" (2015B) er så, om de handicappolitiske principper har slået igennem i beskæftigelsespolitikken. På grundlag af en gennemgang af de vedtagne lovforslag inden for arbejdsmarkedsområdet og den aktive del af socialpolitikken fra 1992-
"Mennesker med handicap blev ikke set som en naturlig målgruppe i den statslige arbejdsmarkedspolitik i starten af 1990'erne. I de centrale lovændringer i perioden er handicap heller ikke defineret som en særskilt målgruppe hverken blandt ledige, som kun har ledighed som problem, eller blandt ledige med andre problemer end ledighed. Sammensmeltningen af arbejdsmarkedspolitikken og den aktive socialpolitik i 2001 betød, at handicapområdet i højere grad blev en del af den generelle beskæftigelsespolitik, men de handicap-
På et væsentligt punkt er handicapområdet blevet styrket i dansk beskæftigelsespolitik i undersøgelsesperioden. Det er nemlig nu et anerkendt princip, at mennesker med varige funktionsnedsættelser kan få kompenserende ydelser, som kan sætte dem i stand til at fungere på arbejdsmarkedet. Og der er også gennemført lovgivning, som langt hen ad vejen stiller virkemidler til rådighed, der kan leve op til dette princip.
Men bortset fra det fylder handicapområdet ikke meget i beskæftigelsespolitikken. I den del af beskæftigelsespolitikken, som retter sig mod det ordinære arbejdsmarked, tages der ikke stilling til, hvordan indsatsen kan indrettes, så den også tager de nødvendige hensyn til ledige med handicap. Og i den del af politikken, der retter sig mod det alternative arbejdsmarked med permanente offentlige løntilskud, er handicap kun en blandt mange årsager, der kan være årsagen til nedsat arbejdsevne. Begreberne handicap og invaliditet er systematisk fjernet fra lovgivningen, og varige funktionsnedsættelser, som i tråd med det nye handicapbegreb skal anvendes i stedet som betegnelse for begrænsningerne på individniveau, optræder stort set kun i kompensationslovgivningen.
Filosofien ser ud til at være, at der nu stilles kompenserende ordninger til rådighed, så personer med varige funktionsnedsættelser kan fungere på lige fod med andre -
I forhold til det ændrede handicapbegreb kan man se kompensations-
I foråret 2016 blev de store linjer i den politiske udvikling sammenfattet på denne måde i en kronik i Kristeligt Dagblad (2016): "Der er sket dramatiske ændringer i lovgivningen gennem de seneste 25 år. I starten af 1990'erne var der groft sagt to muligheder for personer med handicap i relation til arbejdsmarkedet. Enten kunne man finde beskæftigelse på det almindelige arbejdsmarked -
I forbindelse med reformen "Flere i arbejde" i 2002-
Denne linje har de seneste reformer ikke ændret på. Hverken i forbindelse med kontanthjælpsreformen, reformen af den aktive beskæftigelsesindsats eller senest ved indførelsen af kontanthjælpsloft og 225 timers regel er der nogen omtale af handicap som en særlig problemstilling, der bør tages højde for. Målgruppen er fortsat forsvundet.
5. Handicap i beskæftigelsesindsatsen
Konsekvenserne af den førte politik er, at det helt er overladt til jobcentrene at føre de handicappolitiske principper ud i virkeligheden i beskæftigelsesindsatsen. Som led i Ph.d.-
I undersøgelsen omfatter de borgerrettede tilbud spørgsmål om handicap ved den indledende kontakt med jobcentret, opmærksomhed om handicap i det individuelle kontaktforløb samt vejlednings-
Handicap indgår ikke i det centrale indberetningssystem, Jobindsats.dk, som er en hjørnesten i styringen og overvågningen af beskæftigelsesindsatsen. Der findes derfor intet overblik over, hvad kommunerne konkret gør for at få mennesker med handicap i arbejde, og hvad der virker. Manglen på systematiske data kan være en medvirkende årsag til, at problemstillingen om handicap og beskæftigelse ikke har større bevågenhed i den politiske proces. Det er også medvirkende til, at problematikken sjældent tages op af medierne eller andre uden for det politiske system. Når der ikke genereres data om emnet, hænger det bl.a. sammen med problemerne med at afgrænse målgruppen gennem en nærmere definition af funktions-
Ifølge en spørgeskemaundersøgelse blandt arbejdsmarkedsparate ledige i et jobcenter (2014A) angav 7,4 % af de ledige, at de havde handicap/varig funktionsnedsættelse. Halvdelen af dem oplevede, at det havde stor betydning for deres beskæftigelsesmuligheder. Det handler primært om, at der er færre relevante jobs at søge, frygt for at der i mange jobs er arbejdsfunktioner, som er svære at klare med den pågældende funktionsnedsættelse, samt ikke mindst frygt for at blive sorteret fra i en ansøgningsproces på grund af funktionsnedsættelsen. Ledige med handicap oplever, at de kun i meget lille omfang får rådgivning i jobcentret og A-
I forbindelse med en analyse om forbedring af blinde og svagsynedes beskæftigelsesmuligheder (2014B) blev der foretaget en gennemgang af samtlige jobcentres hjemmesider med henblik på at undersøge, om det pågældende jobcenter omtaler støttemuligheder i forbindelse med handicap generelt og i forbindelse med synshandicap mere specifikt. Resultatet må siges at være temmelig nedslående. Kun 34 af de 96 hjemmesider nævner handicap eller funktionsnedsættelser, og ingen jobcentre har nogen form for omtale specifikt om synshandicap.
Disse resultater og observationer viser, at ledige med handicap ikke kan forvente, at de kommunale jobcentre har særlig opmærksomhed på konsekvenserne af en funktionsnedsættelse for beskæftigelsesmuligheder, jobsøgningsaktivitet og behovet for tilbud. Det er derfor i høj grad op til den enkelte selv at manøvrere i systemet og at efterspørge støtte, hvor der er behov for det.
I analysen fra 2014 (2014B) blev der også gjort et forsøg på at skabe overblik over tilbuddene fra det synsfaglige system i relation til beskæftigelse. Når det handler om at bringe mennesker med alvorlige synsnedsættelser tættere på arbejdsmarkedet, er der ofte brug for at trække på specialviden om synshandicap, hjælpemidler og andre kompenserende strategier m.v. Det er derfor også relevant at se på, hvilke former for støtte der tilbydes fra det synsfaglige system. Efter udlægningen af særforsorgen i 1980 blev der ved siden af de landsdækkende institutioner etableret en række institutioner på synsområdet i amtsligt regi. Det synsfaglige system har undergået meget store forandringer gennem årene, både hvad angår styring, økonomi og indhold. Den seneste store ændring af rammerne for disse institutioner blev gennemført i forbindelse med struktur-
En gennemgang af institutionernes hjemmesider, informationspjecer og ydelses-
Hvis situationen i det synsfaglige system på beskæftigelsesområdet ikke har ændret sig markant siden 2014, vil den enkelte blinde altså langt fra kunne være sikker på, at der kan hentes støtte herfra i forbindelse med at finde en god vej til selvforsørgelse.
Blinde har store problemer med at nå frem til en livssituation, der er præget af beskæftigelse og selvforsørgelse, og det er især bekymrende, at problemet også gør sig gældende for de yngre grupper. Det er en alarmerende situation i en tid, hvor der politisk og moralsk lægges så stor vægt på, at den enkelte borger er i stand til at forsørge sig selv.
Der er tale om et yderst komplekst problem, som ikke kan løses med enkle midler. For det første er blinde uden beskæftigelse en meget sammensat gruppe. Det er sandsynligvis et lille mindretal, der umiddelbart kan betragtes som arbejdsmarkedsparate. Flertallet har flere udfordringer bl.a. i form af manglende arbejdsmarkedsrelevante kompetencer eller sociale eller personlige problemstillinger som konsekvens af alt for lange fejlslagne forløb på midlertidig offentlig forsørgelse. For det andet indgår der både forhold, som nødvendigvis må betragtes i et langt tidsperspektiv, og forhold, som der burde kunne gøres noget ved nu og her. En af de vigtigste langsigtede problemstillinger er det lave uddannelsesniveau generelt og specielt de alt for dårlige muligheder for praktisk rettede kompetencer og jobfunktioner.
Kravene på arbejdsmarkedet bliver større og større, og meget tyder på, at der også eksisterer væsentlige barrierer i både offentlige og private virksomheder, som kan gøre det svært at få foden inden for. Men midt i en situation med stadigt flere udfordringer kan vi konstatere, at de offentlige støttesystemer langt fra fungerer tilfredsstillende. Der er kun ringe opmærksomhed om handicap i beskæftigelsespolitikken og i implementeringen heraf, og der eksisterer ikke et sammenhængende synsfagligt system, som kan være garant for udvikling og støtte til den enkelte, når det drejer sig om at finde den bedste vej gennem uddannelsessystemet og ud på arbejdsmarkedet.
Der er derfor behov for at arbejde både politisk og administrativt og for at være åben over for helt nye typer af løsninger og samarbejdskonstellationer.
Amby F. (2013). Blinde og stærkt svagsynede i erhvervsuddannelserne: En kortlægning. Ankerhus Gruppen A/S.
Amby F. (2014). Analyse-
Amby F. (2014). Forbedring af blinde og svagsynedes beskæftigelsessituation: En foranalyse. Blindes Støttefond.
Amby F. (2015). Blinde og stærkt svagsynede mellem 18 og 40 år: Forsørgelse, uddannelse og beskæftigelse. CCWS, Institut for Statskundskab, Aalborg Universitet.
Amby F. (2015). Målgruppen der forsvandt: En analyse af handicapområdets position i dansk beskæftigelsespolitik, og hvordan ledige med handicap kan komme i ordinær beskæftigelse. Frederiksberg, Frydenlund Academic.
Amby F. (2016). Kontanthjælpsloft og handicap: Det hænger ikke sammen. Kronik i Kristeligt Dagblad 19. maj 2016.